بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

ابزار جدید آنالیز برای شیشه‌های با کیفیت بالا

BIM آنالیز شیشه

به گزارش بیمانا شرکت شیشه گاردین اروپا ابزار نرم‌افزاری تحت وب خود را با نام آنالیز شیشه (Glass Analytics) ارتقا بخشیده است. این ابزار نرم‌افزاری به معماران، طراحان و پیمانکاران برای انتخاب بهترین شیشه کمک بیشتری ارائه شود.
گفتنی است شرکت آمریکایی شیشه گاردین، یکی از شرکت‌های معتبر تولید انواع شیشه در جهان است که برای صنایع ساخت‌وساز و خودروسازی شیشه‌های مناسب را تهیه می‌کند.
با ابزار آنالیز شیشه کاربران به یک سامانه واحد آنلاین دسترسی خواهند داشت. به کمک این سامانه مجموعه‌ای از محاسبات و نمایش‌ها ارائه خواهد شد تا کاربران بتوانند بهترین انتخاب شیشه را داشته باشند.
از جمله مزایای این سامانه؛ آنالیز مشخصات، محاسبات آکوستیک، رندرهای واقعی و مطابقت با فناوری بیم (BIM) و ... است.

دیجیتال‌سازی صنعت ساخت‌وساز

BIM..

بیمانا: بعضی تغییرات آنقدر آهسته هستند که متوجه آنها نمی‌شویم و بعضی تغییرات آنقدر سریع اتفاق می‏‌افتند که توجه‏ ما را به خود جلب نمی‌‏کنند. دیجیتال‌سازی صنعت ساخت‌و‌ساز، بطور تدریجی نحوه آنچه که به‌صورت روزمره انجام می‌دهیم را دگرگون می‌سازد. آنگونه که گفته شد ما در آغاز"چهارمین" انقلاب صنعتی در سطح جهان هستیم و دیجیتال‌سازی یکی از نشانه‌‏های بازر آن است. این فرآیند بتدریج سه تغییر ژرف و بنیادین در صنعت ساختمان ایجاد خواهد کرد که عبارت خواهند بود از:
• روابط کاری؛
• چگونگی ایجاد، به اشتراک‌گذاری و باز‌بینی اطلاعات؛
• خروجی این صنعت؛
شرکت‌ها و کشورهایی که از فرصت‌های حاصل از وقوع این تغییرات استفاده کنند، دوام آورده، رشد می‌کنند و کامیاب می‌گردند.

دیجیتال‌سازی چیست؟

ساخت دیجیتال فرآیندی است میان طراحی و ساخت. در این فرآیند به کمک طراحی‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای تخصصی، همه المان‌ها و عناصر یک سازه، بنا و یا ساختمان مدلسازی سه‌بعدی می‌شود. برخی از فناوری‌های مدرن همچون چاپگر‌های سه‌بعدی (3D Printers)، ماشین‌های تراش و برش دیجیتال، اسکنرهای سه‌بعدی و پهبادها مجهز به اسکنر، نقش اساسی در این مسیر بازی خواهند کرد. در این راستا فرآیند طراحی دقیق‌تر شده و طراحان و معماران می‌توانند دست به نوآوریهایی فراسوی تصورات سنتی زنند تا نظرات خود را به‌صورت ملموس‌تری در اختیار سازندگان قرار دهند.
در حال حاضر صنایع مختلف در سراسر دنیا به طور میانگین کمتر از 40 درصد دیجیتالی شده‌اند. نفوذ فرآیند "دیجیتال‌سازی" موجب تحولات اساسی در اقتصاد شده است و مانند هر تحول فناورانه دیگر موجب کاهش درآمد و رشد سود برخی شرکت‌های شده که در مقابل دیجیتال‌سازی مقاومت می‌کنند. درعین‌حال برخی دیگر از شرکت‌های دانش محور که زودتر به بنیادین بودن این تحولات پی بردند، برنده این میدان خواهند بود. بیشترین سود از آن شرکت‌هایی است که در ایجاد نوآوری‌های دیجیتال پیشتاز باشند.

"نفوذ فرآیند "دیجیتال‌سازی" موجب تحولات اساسی در اقتصاد شده است و مانند هر تحول فناورانه دیگر موجب کاهش درآمد و رشد سود برخی شرکت‌های شده که در مقابل دیجیتال‌سازی مقاومت می‌کنند. درعین‌حال برخی دیگر از شرکت‌های دانش محور که زودتر به بنیادین بودن این تحولات پی بردند، برنده این میدان خواهند بود. بیشترین سود از آن شرکت‌هایی است که در ایجاد نوآوری‌های دیجیتال پیشتاز باشند."

بر اساس تحقیقاتی که در مرکز مک‌‏کینزی (McKinsey) انجام شده است، دیجیتال‌سازی با کاهش موانع اقتصاد رقابتی رشد سود و درآمد را تغییر خواهد داد. گفتنی است مرکز تحقیقاتی مک‏‌کینزی یک نهاد آمریکایی برای انجام مشاوره اقتصادی در مقیاس بین‌المللی است که گزارش‌های آن در بین دستگاه‌های سیاست‌گذار اقتصادی از اعتبار بالایی برخوردار است.
بر اساس گزارش این نهاد دیجیتال‌سازی تا‏کنون به افزایش 6 واحد درآمد سالانه و نیز افزایش 4.5 واحد رشد سود عملیاتی (سود قبل از بهره و مالیات) منجر شده است. بیشترین رشد درآمد و سود حاصل از دیجیتال‌سازی در زنجیره تأمین صنایع حاصل خواهد شد. در این بعد، دیجیتال‌سازی به شکل کامل خود می‏‌تواند منجر به دو سوم کل رشد درآمد سالانه پیش‌بینی شده و بیش از 75 درصد رشد سود عملیاتی شود.

نقش مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در دیجیتال‌سازی

BIM

دیجیتال‌سازی در صنعت ساخت‌وساز با فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) یا فناوری بیم (BIM) تعریف می‌شود. نقش این فناوری، مدلسازی سه‌بعدی و افزودن اطلاعاتی مانند زمان‌بندی، هزینه، اطلاعات تجهیزات و مصالح مدیریت پروژه است. به این ترتیب با بهره از سامانه فناوری بیم (BIM) هماهنگی بیشتری بین دست‌اندرکاران پروژه شامل معماران، مهندسان، نقشه‌برداران، مدیران، سازندگان و مالکان ایجاد می‌شود. این فناوری همچنان‌که با مدلسازی و دیجیتال‌سازی پیش می‌‏رود، هماهنگی‌ها و ارتباطات را در پروژه افزایش داده و مدل‌ها از یکپارچگی بین همه دیسیپلین‌های یا کارگروه‏‌های مهندسی حاضر در پروژه برخوردار می‌شوند. بدین ترتیب کیفیت و کارآمدی در سراسر چرخه حیات پروژه افزایش یافته و از اتلاف وقت به شکل محسوسی کاسته می‌شود.
مدل جامع اطلاعات به عنوان بستر مشترک داده‌ها و فناوری فضای ابری (Cloud)، نقش بزرگی در دیجیتال‌سازی داشته است و تغییرات زیر را در صنعت ساختمان به وجود خواهد آورد. در ذیل به برخی از این تغییرات اشاره می‏‌شود:
• نحوه انجام کارها؛
• اندازه‌گیری و جبران اشتباهات؛
• ابزارهایی برای طراحی؛
• تقاضای خدمات و محصولات؛
• روابط بین کارفرمایان، فروشندگان و ذینفعان؛
تا‏کنون تمرکز بر روی مدلسازی و به‌ویژه تجسم‌سازی‌های سه‌بعدی بوده است. البته باید عنوان داشت که تا حدی از مدیریت به این روش غفلت شده یا کمتر مورد توجه بوده است. این در‏حالی است که این فرآیند کاری همواره باید محل اصلی تمرکز باشد.
فناوری به خودی خود کارگشا نیست. اما اگر به درستی از آن استفاده شود، می‌تواند مدل‌های سازمانی بهینه شده و مدل یکپارچه‏‌ای از فرآیندهای کاری قابل اعتمادی را فراهم سازد.
فرآیندهای کاری باید شرایط لازم را برای ایجاد اعتماد، شفافیت و مسئولیت‌پذیری میان تمامی افراد دست‌اندرکار پروژه فراهم سازد. برای دسترسی به اهداف مشترک با هماهنگی بیشتر و بهینه‌تر اتخاذ فرآیند کاری در بستر مدل مشترک اطلاعات اهمیت فراوان دارد.
ساخت‌و‌ساز در فضای ابری (Cloud) امکانی فراهم می‌کند تا نیازهای طراحی، ساخت و تأمین و ارتباط بین دست‌اندرکاران مختلف پروژه شامل مهندسان، مدیران، سازندگان و کارفرمایان برقرار شود. به این ترتیب اطلاعات ساختمان به اشتراک گذاشته می‌شود و مدیریت و بهره‌وری با فعالیت گروهی تضمین می‌شود. در این سامانه اطلاعات قابل مراجعه بوده و با فرمت مشترک بین تمامی اعضای پروژه در هر زمان و در هر مکان قابل دسترس است.
به این ترتیب اکنون ابزاری کارآمد در دسترس شرکت‌های صنعت ساخت‌وساز فراهم آمده است که بهره‌وری تیم را بهبود خواهد بخشید. استفاده از این فناوری و فرآیند برای شرکت‌های ایرانی که می‌خواهند به بازار بین‌المللی وارد شوند ضروری است و برای شرکت‌هایی که پروژه‌های بزرگ داخلی دارند نیز یک نیاز است. به این روش شرکت‌ها می‌توانند تمامی اطلاعات و مستندات ساختمان‌ها و پروژه‌های خود را همیشه دردست داشته باشند. تنها سئوال اینجا است که شرکت‌های ایرانی جسارت کافی برای در دستور کار قرار دادن این فناوری را دارند یا خیر؟!

اوبر از شش طرح نهایی پروژه «درگاه آسمان» خود رونمایی کرد

بیمانا: این طرح‌ها از بین چندین طرح ارسالی انتخاب شده است و قرار است مکانی برای استقرار تاکسی‌های آسمانی یا eVTOL‌های این شرکت تاکسی اینترنتی باشند و مسافران را به مکان‌های شلوغی چون استادیوم‌ها انتقال دهند.
جزو ملزومات طراحی، امکان انتقال 4000 مسافر در ساعت بود که طراحی باید شامل مکانی برای زیرساخت تاکسی‌ها هم باشد با این الزام که تامین برق این تاکسی‌های آسمانی هم در طرح دیده شود. طبق گفته مدیر طراحی اوبر "با اینکه ممکن است احساس شود که پروژه هوا-اوبر یک رویای دور از دسترس است، ما باور داریم این مسئله خیلی زودتر از آنچه شما فکر می‌کنید اتفاق خواهد افتاد و از هم‌اکنون به فکر زیرساخت‌های آن هستیم".

در ادامه طرح های برگزیده را مشاهده می کنید:

1) طرح "پنجه" (The Paw) از شرکت طراحی Gannett Fleming

طرح پنجه

 

2) طرح "برج آسمان" (Sky Tower) از شرک های طراحی Arup و Pickard Chilton

طرح برج آسمان

 

3) طرح "اتصال" (Connect) از شرکت طراحی Corgan

طرح اتصال

 

4) طرح "اوبر شناور" (Uber Hover) از شرکت Humphreys و همکاران

طرح اوبر شناور

 

5) طرح "کندو" (The Hive) از شرکت طراحی Beck Group

طرح کندو

 

6) طرح "نمونه اولیه ورودی آسمان" (Skyport Prototype) از شرکت طراحی BOKA Powell

طرح نمونه اولیه ورودی آسمان

IrisVR آپدیت جدید نرم‌افزار Prospect 2.1 را منتشر نمود

واقعیت مجازی

بیمانا: IrisVR ابزار Prospect که مدل‌های سه‌بعدی را به واقعیت مجازی تبدیل می‌کند و با نرم‌افزارهای رویت، اسکچاپ و راینو ارتباط مستقیم دارد را به روزرسانی کرد. نسخه 2.1 این پلاگین بر مبنای چندکاربره بودن می‌باشد و قابلیت "بدون-عینک" هم به آن افزوده شده است تا کاربران بتوانند بر روی رایانه خود بدون نیاز به عینک‌های واقعیت مجازی، به مشاهده قابلیت‌های آن بپردازند.
این نسخه همچنین قابلیت‌های گرافیکی خود را هم ارتقا بخشیده است و از انسداد محیطی (ambient occlusion ) هم پشتیبانی می‌کند که به واقعی‌تر شدن گرافیک کمک بسزایی می‌کند.

تأثیر مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنایع زیربنایی

بیمانا: انتخاب فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان برای پروژه‌های آب‌و‌فاضلاب با مقیاس بزرگ، انتخاب معقولانه و شایسته‌ای است. استفاده از فناوری مدلسازی اطلاعات در پروژه‌های آب‌و‌فاضلاب به واقع یک برنامه همه‌جانبه است. چراکه برای اجرایی شدن آن تمامی اجزا، شرکت‌ها و سازمان‌های حوزه صنعت آب‌و‌فاضلاب یک کشور باید درگیر شوند. برای چنین طرحی باید یک چهارچوب کاری برای مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنعت آب‌و‌فاضلاب تدوین شود.

نقش مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنعت آب

صنایع زیربنایی.

از مزایای مدلسازی اطلاعات ساختمان در این صنعت استفاده برای مدیریت دارایی در چرخه حیات این پروژه‌ها است. در مرحله بهره‌برداری، مدیریت اطلاعات و انتقال داده‌های دیجیتالی در مدیریت چرخه عمر دارایی‌ها بسیار موثر است. این کاربرد دیگری برای مدل اطلاعات ساختمان است. این موضوع برای صنعت آب‌و‌فاضلاب که نیاز به مدیریت هوشمند و کارآمد تعمیر و نگهداری دارد ضروری است.
بهره‌برداری از مدلسازی اطلاعات ساختمان در این صنعت منجر به صرفه‌جویی زیادی در هزینه پروژه و همچنین موارد بسیار دیگری از جمله کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌شود. به همین دلیل است که کشورهای بیشتری بهره از مدلسازی اطلاعات ساختمان و تدوین مقررات اجرایی آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
بیان مثالی در این زمینه می‌تواند یاری‌رسان باشد. یکی از شرکت‌های معتبر حوزه صنعت آب‌وفاضلاب در کشور انگلستان شرکت انجلین واترز (Anglian Water) است. این شرکت پروژه تصفیه‌خانه‌های آب خانگی شهر کمبریج را اجرا کرده است و با استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان موفق شده است 20 درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و میزان آلاینده‌ها را 45 درصد کاهش دهد.

مدیریت دارایی‌ها با مدلسازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان نه تنها کارآمدی عملیات اجرایی و بهره‌برداری را تضمین می‌کند بلکه بر بهداشت و سلامت در پروژه آب‌و‌فاضلاب نیز تمرکز بیشتری دارد. همچنین این راهکار بخاطر بهره‌وری و شفافیت در اطلاعات مزیت‌های بسیاری برای کارفرما به همراه دارد. مثلاً با استناد به داده‌ها می‌توان محیط کاری بهداشتی‌تری ایجاد کرد و از مدل‌ دیجیتالی اطلاعات می‌توان برای تعمیر و نگهداری تأسیسات این پروژه‌ها استفاده کرد. مدلسازی اطلاعات ساختمان انعطاف‌پذیری و امکان مدیریت ریسک بیشتری برای کارفرمایان به همراه دارد. اینگونه آنها می‌توانند به برنامه‌ریزی بپردازند و از طرح‌ها و موارد برنامه‌ریزی نشده مطلع شوند.
به‌عبارتی عملیات و ساختار مدیریت دارایی‌ها به‌واسطه استفاده از روش‌های دیجیتالی به خوبی سازمان‌دهی شده و باعث افزایش کنترل کارفرما می‌شود. باتوجه به پیشقدمی صنعت آب‌و‌فاضلاب در بهره‌برداری از فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان یا فناوری بیم (BIM) بی‌شک دیگر بخش‌ها و بازارها نیز می‌توانند از آن منتفع شوند.