بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنعت آب و فاضلاب

بیمانا: انتخاب فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان برای پروژه‌های آب و فاضلاب در مقیاس بزرگ، انتخابی معقولانه و شایسته به نظر می‏‌رسد. فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنعت آب و فاضلاب به واقع یک برنامه همه‌جانبه است. چراکه برای اجرایی شدن آن تمامی اتحادیه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های حوزه صنعت آب و فاضلاب یک کشور باید درگیر شوند. برای اجرایی شدن چنین طرحی باید یک چهارچوب یا رویه کاری مشخص برای مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنعت آب و فاضلاب تدوین شود.

water-industry

نقش مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنعت آب و فاضلاب

مزایای مدلسازی اطلاعات ساختمان را می‌توان در قالب مدیریت چرخه دارایی نیز مشاهده کرد. در مرحله عملیاتی کار، مدیریت اطلاعات در چرخه دارایی شامل انتقال داده‌های دیجیتالی در بستر مناسب می‏‌باشد. این کار اجازه می‌دهد مدل اطلاعات ساختمان در آینده نیز مورد استفاده قرار بگیرد. چنین کاری برای صنعت آب و فاضلاب که نیاز به مدیریت هوشمند و کارآمد تعمیر و نگهداری دارد، ضروری به نظر می‏‌رسد.

ادامه مطلب...

انتشار اولین استاندارد بین‌المللی فناوری بیم (BIM) تا پایان سال

BIM ISO

به گزارش بیمانا نسخه اول استانداردهای بین‌المللی بیم (BIM) که BS EN ISO 19650-1 نام دارد. این نسخه به موضوع سازماندهی اطلاعات در پروژه‌های ساختمانی و مدیریت اطلاعات با استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان خواهد پرداخت.

ادامه مطلب...

۵ استادیوم برتر جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه از نگاه فناوری بیم (BIM)

بیمانا: کشور روسیه در سال‌های گذشته به مناسبت برگزاری جام‌جهانی ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده است. بر اساس برآوردها ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت و بازسازی ۱۲ استادیوم مورد استفاده در ۱۱ شهر روسیه در این رویداد بزرگ ورزشی تا کنون صرف شده است که ۶۵ بازی جام جهانی در این استادیوم‌ها برگزار خواهد شد. ۵ استادیوم برگزیده از آخر به اول بر اساس سایت انگلیسی بیم (The B1M) عبارتند از:

شماره ۵: استادیوم کرستوفسکی، سنت پترزبورگ

FIFA World Cup 5

این وزرشگاه ۵۶ هزار نفری در دومین شهر روسیه قراراست میزبان هر دو بازی نیمه‌نهایی جام‌جهانی و بازی رده‌بندی باشد. همچنین ۱۶ بازی‌ در مرحله گروهی از جمله بازی ایران و مراکش در این استادیوم برگزار شد. نمای این ورزشگاه همانند سفینه فضایی طراحی شده است.
استادیوم کرستوفسکی گران‌قیمت‌ترین وزرشگاهی است که تاکنون ساخته شده است و درواقع نمونه‌ای بزرگتر و بهتر از استادیوم تویوتا در ژاپن است. در جریان ساخت این استادیوم مسئولان ساخت با مشکلاتی بابت کمبود بودجه مواجه بودند. به هر روی ۱٫۷ میلیارد دلار این استادیوم را به گران‌ترین وزرشگاه دنیا نه تنها جام‌جهانی بدل کرده است.

شماره ۴: استادیوم المپیک فیشت، سوچی

FIFA World Cup 4

از شمال کشور به جنوب می‌رویم. جایی که وزرشگاه المپیک فیشت قرار گرفته است. این وزرشگاه در سال ۲۰۱۴ میلادی برای بازی‌های المپیک زمستانی در شهر سوچی ساخته شد. برای بهره‌برداری از آن در جام‌جهانی باید بازسازی‌هایی روی آن صورت می‌گرفت. به این ترتیب این استادیوم به دومین وزرشگاهی در تاریخ تبدیل می‌شود که هم میزبان المپیک بوده و هم بازی‌های جام‌جهانی در آن برگزار شده است. اولین وزرشگاه استادیوم المپیک تورین در ایتالیا است.
۷۷۹ میلیون دلار برای بازسازی و آماده‌سازی این استادیوم تخم مرغی شکل انجام پذیرفت تا تیم‌های جام‌جهانی در شهر سوچی و در کنار کوه‌های فیشت به مصاف بپردازند.

شماره ۳: استادیوم کاسموس آرنا؛ سامارا

FIFA World Cup 3

شاید از نگاه برخی از کارشناسان معماری، استادیوم کاسموس آرنا در شهر سامارا زیباترین وزرشگاه جام جهانی باشد. نکته جالب این ورزشگاه ۴۵ هزار نفره ارتفاع ۶۵٫۵ متری سقف گنبدی آن است. طراحی که تداعی کننده دهانه برخورد یک سیارک‌ است.
ادامه مطلب...

خریداری نرم‌افزار تخصصی مدلسازی ۴بعدی سینکرو توسط شرکت بنتلی

مدیریت پروژه

بیمانا: این خرید باعث گسترش توانمندی‌های بسته نرم‌افزاری بنتلی می‌شود. با کمک مدیریت پروژه‌های ۴بعدی سینکرو، مزایای بیم (BIM) از طریق راهکارهای نرم‌افزار بنتلی بیشتر خود را نمایان می‌سازند.
در سیستم سینکرو متغیرهای بیم (BIM) سه‌بعدی با متغیرهای بعد چهارم (زمان) لینک می‌شوند و در نتیجه جریان کاری از یکپارچگی بهتری برخوردار خواهد شد. این رویکرد در واقعیت هم به برنامه‌ریزی پروژه کمک وافری می‌کند.
ادامه مطلب...

danjiang_2

بیمانا: پل دانجینگ (Danjiang) بخشی از طرح به‌سازی زیربناهای شمال کشور تایوان است. این پل بزرگ در دلتای رودخانه تامسوی (Tamsui) قرار دارد. رودخانه فوق در سراسر شهر تایپه، پایتخت کشور تایوان جریان دارد. به همین خاطر این پل از وجهی ملی برخوردار است که توانسته ارتباط شهرها را تسهیل کند و رفت‌و‌آمدهای جاده‌ای بین شهرها را کاهش دهد. در طراحی این بنا از امکانات نوین بستر فضای ابری (Cloud)، به‌صورت گسترده‌ای استفاده شده است.
این پل توانست علاوه بر کاهش ترافیک روی پل، به میزان زیادی رفت‌وآمدهای ساحل شمالی را نیز بهبود بخشد و قابلیت دسترسی در سراسر منطقه را افزایش ‌دهد. البته بخش عمده‏‌ای از هدف بهبود دسترسی‌ها به‌واسطه توسعه سریع بندرگاه تایپه میسر می‌شود که شلوغ‌ترین بندر کشتیرانی منطقه است.

طراحی و اجرای پل با مشارکت زاها حدید

طرح پل بزرگ دانجینگ در مسابقه‌ای که اداره کل بزرگراه‌های کشورهای تایوان-جمهوری چین ترتیب داده بود، صورت گرفت. تیم برنده طراحی شامل همکاری در قالب سرمایه‌گذاری مشترک، بین معماران شرکت "معماری زاها حدید" در شهر لندن به عنوان مشاور طراحی، شرکت مهندسی ساختمان لئون‌هارت (Leonhardt, Andr& Partner) در کشور آلمان و شرکت مشاور مهندسی سینوتک (Sinotech) در کشور تایوان بود.
طرح برنده شامل یک پل کابلی است که با بکارگیری تنها یک دکل بتنی، در عین مهار عرشه فولادی، نگهدارنده جاده، گارد ریل و پیاده‌‏رو، توانست دید بصری مناسبی را ایجاد کند. ارتفاع دکل بتن مسلح به همراه کابل‌های فلزی نگهدارنده عرشه برابر با ۲۰۰ متر است. دهانه‌های پل در قسمت شرقی و غربی به ترتیب دارای طولی معادل ۱۷۵ و ۴۵۰ متر است.
پل دانجینگ در هنگام تکمیل، طولانی‌ترین پل کابلی نامتقارن با یک دکل در جهان بود. این پل بخش جدیدی از شاهرگ زیرساخت حمل‌ونقلی است که هریک از جوامع مستقل دو طرف از گردنه‌های رودخانه تامسوی شهر تایپه را بهم وصل می‌کند. به این ترتیب زمان سفر به میزان زیادی کوتاه شده و کیفیت زندگی در منطقه از نقطه نظر انتقال مردم و همچنین کالاها ارتقاء می‌یابد. در عین حال این پل زیبا، تلفیقی موزون با چشم‌اندازی طبیعی، برای منطقه بوجود آورده است.

نوآوری در بستر فضای ابری

danjiang_4

در ساخت این بنا از یک نوع طراحی نامتقارن خاص استفاده شده است که ضمن بهبود عملکرد سازه‌‏ای پل موجب کاهش هزینه‌های ساخت نیز می‌شود. تیم پروژه با توجه به پیچیدگی طراحی، مقیاس، چالش‌های مهندسی و فاصله جغرافیایی این پروژه از نرم‌افزار سه‌بعدی کتیا (CATIA) در فضای ابری (Cloud) استفاده کردند.
این سیستم طراحی سه‌بعدی مبتنی برفضای ابری، یک سامانه مشترک سه‌بعدی داده‌ها را برای همه تیم‌های درگیر فراهم می‌کند. این سامانه همانند یک منبع داده‌های مرکزی یا بستر مشترک داده‌ها (CDE) در فناوری بیم (BIM) برای پروژه‌ها عمل می‌کند. همچنین با استفاده از فضای ابری ، کاربران می‌توانند در صورت دسترسی به اینترنت روند پیشرفت پروژه را زیر نظر داشته و با آن در ارتباط باشند.
نرم‌افزار کتیا (CATIA) امکانات زیادی را در اختیار تیم‌های طراحی و اجرا قرار داده است. تعبیه دسترسی فوری به اطلاعات در این نرم‌افزار از جمله آن‌ها است. بطور مشخص ضرورت داشت تا در این پروژه مدیریت دسترسی کاربران و کنترل اصلاحات اطلاعات طرح بین تیم‌های همکار صورت گیرد. در این سامانه کاربران می‌توانند کارهای یکدیگر را فوراً ببینند و اطلاعات طراحی خود را به‌صورت یک رویکرد سازمان یافته و آنی به اشتراک بگذارند.
نکته دیگر قابلیت برگزاری جلسات طراحی مبتنی بر همکاری است. تیم‌های مختلف می‌‌توانستند بطور همزمان برروی یک مدل اطلاعاتی سه‌بعدی جلساتی را برگزار کنند. این امکان مزیت برجسته این نرم‌افزار کاربردی است.
همچنین امکان ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت مناسبی فراهم آمده است. به عبارتی در اینجا تنها منبع قابل اعتماد جهت ذخیره‌سازی اطلاعات در دسترس است و دیگر نیاز به استفاده از ابزارهایی مانند دراپ‌باکس (Dropboxes) نیست. همه افراد بر حسب نیاز می‌توانند اطلاعات را از فضای ابری دریافت کنند. این امر به مسأله قدیمی آپلود/دانلود فایل‌ها و مدیریت نسخه‌ها به‌صورت دستی پایان می‌دهد.

چالش‌های اصلی پروژه

چالش اصلی تیم پروژه، تأیید جریان‌های کاری و در نظر گرفتن مقیاس و میزان جزئیاتی است که در مدل سه‌بعدی پل، باید مورد توجه قرار گرفته باشد. تیم زاها حدید المان‌های طراحی پروژه را به‌واسطه تجربه قبلی خود و طبق روش سنتی اما در بستر نرم‏‌افزارهای گروه بیم تهیه می‏‌کردند. پس از تعیین المان‌ها، ساختار مدل سه‌بعدی به نحوی تهیه شد که وظایف مربوط به هریک از دست‌اندرکاران این پروژه، به صورت دقیق مشخص باشد.
گرچه اطلاعات طراحی به طور مستقیم در نرم‌افزار کتیا پایه‌گذاری شد اما تحلیل‌ها و بهینه‌سازی‌های مهندسی از طریق تبادل داده‌ها به‌صورت گردشی با "ابزارهای تخصصی مهندسی" و "کُدهای برنامه‌نویسی سفارشی شده" میسر شد. این مدل دیجیتالی، نمایانگر مدل یکپارچه واقعی بود که طراحی پروژه را ارائه می‌داد.

نوآوری در عملکرد

یک المان اصلی در روش فضای ابری نرم‌افزار کتیا، قابلیت انتقال تغییرات به‌صورت گرافیکی و اشتراک‌گذاری آن‌ها به‌صورت آنی و فوری را داراست. به عنوان مثال در جریان فرآیند طراحی، کارفرما درخواست کرد که دکل اصلی ۲۵ متر بلندتر شود. این تغییر به‌صورت اولیه اعمال شد و به محض اعمال این تغییر و دوباره‌سازی مدل، یک مدل سه‌بعدی اصلاح شده ظرف ۳۰ دقیقه بر اساس قابلیت‌های پارامتری این نرم‌افزار ساخته شد. سپس این تغییرات از طریق به اشتراک‌گذاری یک مدل واحد به سرعت به ذینفعان پروژه انتقال یافت و سرویس پیام‌رسانی از طریق پلت‌فرم ۳DEXPERIENCE، این تغییر را مخابره کرد.
ادامه مطلب...