بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

تأثیر مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنایع زیربنایی

بیمانا: انتخاب فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان برای پروژه‌های آب‌و‌فاضلاب با مقیاس بزرگ، انتخاب معقولانه و شایسته‌ای است. استفاده از فناوری مدلسازی اطلاعات در پروژه‌های آب‌و‌فاضلاب به واقع یک برنامه همه‌جانبه است. چراکه برای اجرایی شدن آن تمامی اجزا، شرکت‌ها و سازمان‌های حوزه صنعت آب‌و‌فاضلاب یک کشور باید درگیر شوند. برای چنین طرحی باید یک چهارچوب کاری برای مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنعت آب‌و‌فاضلاب تدوین شود.

نقش مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنعت آب

صنایع زیربنایی.

از مزایای مدلسازی اطلاعات ساختمان در این صنعت استفاده برای مدیریت دارایی در چرخه حیات این پروژه‌ها است. در مرحله بهره‌برداری، مدیریت اطلاعات و انتقال داده‌های دیجیتالی در مدیریت چرخه عمر دارایی‌ها بسیار موثر است. این کاربرد دیگری برای مدل اطلاعات ساختمان است. این موضوع برای صنعت آب‌و‌فاضلاب که نیاز به مدیریت هوشمند و کارآمد تعمیر و نگهداری دارد ضروری است.
بهره‌برداری از مدلسازی اطلاعات ساختمان در این صنعت منجر به صرفه‌جویی زیادی در هزینه پروژه و همچنین موارد بسیار دیگری از جمله کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌شود. به همین دلیل است که کشورهای بیشتری بهره از مدلسازی اطلاعات ساختمان و تدوین مقررات اجرایی آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
بیان مثالی در این زمینه می‌تواند یاری‌رسان باشد. یکی از شرکت‌های معتبر حوزه صنعت آب‌وفاضلاب در کشور انگلستان شرکت انجلین واترز (Anglian Water) است. این شرکت پروژه تصفیه‌خانه‌های آب خانگی شهر کمبریج را اجرا کرده است و با استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان موفق شده است 20 درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و میزان آلاینده‌ها را 45 درصد کاهش دهد.

مدیریت دارایی‌ها با مدلسازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان نه تنها کارآمدی عملیات اجرایی و بهره‌برداری را تضمین می‌کند بلکه بر بهداشت و سلامت در پروژه آب‌و‌فاضلاب نیز تمرکز بیشتری دارد. همچنین این راهکار بخاطر بهره‌وری و شفافیت در اطلاعات مزیت‌های بسیاری برای کارفرما به همراه دارد. مثلاً با استناد به داده‌ها می‌توان محیط کاری بهداشتی‌تری ایجاد کرد و از مدل‌ دیجیتالی اطلاعات می‌توان برای تعمیر و نگهداری تأسیسات این پروژه‌ها استفاده کرد. مدلسازی اطلاعات ساختمان انعطاف‌پذیری و امکان مدیریت ریسک بیشتری برای کارفرمایان به همراه دارد. اینگونه آنها می‌توانند به برنامه‌ریزی بپردازند و از طرح‌ها و موارد برنامه‌ریزی نشده مطلع شوند.
به‌عبارتی عملیات و ساختار مدیریت دارایی‌ها به‌واسطه استفاده از روش‌های دیجیتالی به خوبی سازمان‌دهی شده و باعث افزایش کنترل کارفرما می‌شود. باتوجه به پیشقدمی صنعت آب‌و‌فاضلاب در بهره‌برداری از فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان یا فناوری بیم (BIM) بی‌شک دیگر بخش‌ها و بازارها نیز می‌توانند از آن منتفع شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.