بیمانا: سرمایهگذاری بر روی "آموزش مهارتهای مربوط به فناوری بیم (BIM)" بخصوص بیم(BIM) سطح دوم (BIM Level 2) در سراسر جهان به امری عادی تبدیل شده است. چراکه توسعه این نوع از فناوریها فرآیندی پیچیده بوده و نمیتوان آن را در مدت زمانی کوتاه درک و پیادهسازی نمود.
الزامی شدن فناوری بیم (BIM) سطح دوم همچون چراغ راهی است که بسیاری از کشورها از آن پیروی میکنند. این در حالی است که اعمال کامل این دستورالعمل برای کشورهای کمتر توسعهیافته نیاز به صرف انرژی و آموزش بیشتری دارد. حتی ممکن است به خاطر پیچیدگیهای موجود در فرآیند اعمال آن برخی را مأیوس نماید. در سفرهایم به مناطق مختلفی در سراسر دنیا همچون خاورمیانه، ایالاتمتحده آمریکا، چین و هنگکنگ، متوجه شدم که معمولاً از رویکرد دولت بریتانیا مبنی بر الزامی شدن فناوری بیم (BIM) سطح دوم بهعنوان رویکردی سازمانیافته کپیبرداری میکنند.
"الزامی شدن فناوری بیم(BIM) سطح دوم همچون چراغ راهی است که بسیاری از کشورها از آن پیروی میکنند. این در حالی است که اعمال کامل این دستورالعمل برای کشورهای کمتر توسعهیافته نیاز به صرف انرژی و آموزش بیشتری دارد."
بر اساس یافتههای کتابخانه ملی فناوری بیم (BIM) در بریتانیا، بسیاری از بخشهای مختلف دولت هنوز مهیای الزامی شدن بیم (BIM) سطح دوم نیستند. بخشهای مذکور هنوز کلیه مهارتهای لازم برای این انجام این "فرآیند پیچیده" را کسب نکردهاند. از سوی دیگر فقدان این نوع از تجربهها و مهارتها به "زنجیره تأمین و تدارکات" نیز تعمیمیافته و مشخص است که این بخش به شکل ویژهای به مهارت بیشتری نیاز داد. البته با توجه به نو بودن این فناوری نتایج مذکور چندان هم تعجببرانگیز نیست.
مشکلات فوق موجب نادیده گرفته شدن بخشهایی از فرآیند فناوری بیم (BIM) شده است. مثلاً "اطلاعات موردنیاز کارفرمایان" تهیه نشده و یا بهصورت نادرست استفاده میشود. همین موضوع در مورد اطلاعات مربوط به "داراییها" نیز صدق میکند که موجب عدم درک متقابل طرفین در مورد چگونگی استفاده از فناوری بیم (BIM) پس از مرحله ساخت میشود.