بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

کارفرمایان بهترین گروه برای اجرایی کردن فناوری بیم (BIM) هستند

کارفرمایان بهترین گروه برای اجرایی کردن فناوری بیم (BIM)به گزارش بیمانا اقبال شاکری دبیر کنفرانس و استاد دانشگاه فنی امیرکبیر با اشاره به تقاضای گسترده برای استفاده از فناوری بیم (BIM) گفت: این فناوری امکانات گسترده‌ای برای کارفرمایان، ناظرین، پیمانکاران، مشاوران و شرکت‌های بیمه فراهم می‌کند. می‌توان با استفاده از سامانه یکپارچه‌ای که فناوری بیم (BIM) ایجاد می‌کند اطلاعاتی دقیق و کافی در اختیار ذینفعان پروژه‌ها قرار بگیرد.
اقبال شاکری افزود: با توجه به تقاضاهای صورت گرفته در مدلسازی اطلاعات ساختمان برگزاری این کنفرانس در دستور کار قرار گرفت. هم‌اکنون تدریس فناوری بیم (BIM) در دانشگاه‌های اصلی کشور انجام می‌شود و پایان‌نامه‌های زیادی در مقطع دکترا و فوق‌لیسانس در این زمینه انجام‌شده است.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برگزاری این کنفرانس با همگرایی و همراهی بین دانشگاهیان و سندیکاهای صنعت ساخت‌وساز میسر شد. هدف از برگزاری آن فرهنگ‌سازی در زمینه مزیت‌های فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان است که به‌اختصار فناوری بیم (BIM) نامیده می‌شود.
شاکری با توجه به توسعه این فناوری پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نه‌چندان دور قادر خواهیم بود همه اطلاعات را در فضای ابری ببینیم. این به معنی تصمیمات واقع‌بینانه‌تر و دقیق‌تر با توجه به اهداف در نظر گرفته‌شده برای پروژه است.
شاکری گفت: این فناوری تنها مربوط به پروژه‌های بزرگ نیست و هر پروژه‌ای می‌تواند از این فناوری استفاده کند. ما از نظر علم، فناوری‌ها و نیروی انسانی مشکلی در این بخش نداریم. گرچه ممکن است مجبور باشیم برخی از تجهیزات و دستگاه‌ها را از خارج وارد کنیم.

منافع بیشتر فناوری بیم (BIM) برای کارفرمایان

شاکری اظهار کرد: نکته اصلی این است که بین گروه‌های ذینفع در صنعت ساخت‌وساز چه گروهی شروع‌کننده استفاده از فناوری بیم (BIM) خواهد بود. در حال حاضر در این زمینه توافق نظری بین گروه‌های مختلف وجود ندارد. در برخی از پروژه‌ها پیمانکاران از این تکنیک استفاده می‌کنند و در برخی کارفرمایان و در برخی دیگر مشاوران هستند که از این فناوری استفاده می‌کنند.
شاکری اظهار کرد: از نظر شخص من کارفرمایان بهترین گروه برای اجرایی کردن فناوری بیم (BIM) در کشور هستند. چراکه بهای تمام شده را کارفرما می‌پردازد و این فناوری موجب کاهش بهای تمام شده و زمان پروژه می‌شود. یکی از مزایای این کنفرانس این است که به‌صورت عملی این مزایا با اعداد و ارقام در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت. این فناوری همه مشکلات روش‌های سنتی و قدیمی را به‌صورت برخط و آنلاین حذف می‌کند. حتی قبل از شروع ساخت‌وساز می‌توان تمامی جوانب پروژه را مشاهده کرد. کاربران نیز بر اساس موقعیت خود می‌‌توانند به برنامه‌ریزی بپردازند.
شاکری با اشاره به اجرای فناوری بیم (BIM) در برخی از پروژه‌های کشور گفت: امکان اجرایی شدن این فناوری در تمامی صنایع ساخت‌وسازی ازجمله صنعت ساختمان، نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع زیربنایی وجود دارد. البته اجرای این پروژه‌ها مختص به پروژه‌های بزرگ نیست و می‌توان در پروژه‌های کوچک‌ و متوسط نیز از بخشی از توانمندی‌های این فناوری بهره‌برداری کرد.

راهکاری برای بهره‌وری بیشتر

مجتبی عزیزی، مدیر کنفرانس با اشاره به بهره‌وری کم در صنعت ساختمان گفت: با استفاده از فناوری بیم (BIM) قطعاً می‌توان بهره‌وری را افزایش داد. با استفاده از این فناوری در منابع مصرفی، ماشین‌آلات و نیروی انسانی صرفه‌جویی می‌شود. به‌این‌ترتیب هم در دوره طراحی، ساخت و هم در مراحل بعدی یعنی تأمین و نگهداری صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به دوباره‌کاری‌ها در ساخت گفت: ازآنجاکه هماهنگی بین بخش‌های مختلف طراحی، سازه و تأسیسات نیست، شاهد دوباره‌کاری‌ها در این عرصه هستیم. در بخش مواد و مصالح نیز صنعت ساختمان ضایعات بسیار بالایی دارد. اگر با استفاده از این فناوری هماهنگی بیشتری بین دیسیپلین‌های مختلف ایجاد شود دیگر شاهد این بهره‌وری پایین نخواهیم بود.
وی افزود: مزایا البته فراتر است و با توجه مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، مصرف انرژی بسیار مطرح است. یک سوم انرژی مصرفی مربوط به صنعت ساختمان است و با استفاده از این فناوری به استفاده از مدل‌های سه‌بعدی آنالیز انرژی به شکل بسیار ارزان‌تر و بدون هیچ‌ هزینه اضافی امکان‌پذیر می‌شود.

اجرایی شدن از طریق سیاست‌های تشویقی

عزیزی در پاسخ به سئوالی در مورد حضور وزارت راه و شهرسازی به کنفرانس گفت: وزارت راه و شهرسازی در صدر حامیان کنفرانس قرار دارد. معاونت وزارت راه و شهرسازی، دکتر مظاهریان به همراه دفتر مقررات ملی ساختمان، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و در کنار آن سازمان برنامه و بودجه و سازمان نظام مهندسی همه در شورای سیاست‌گذاری کنفرانس شرکت می‌کنند.
وی افزود: با توجه به این کنفرانس همه می‌توانند دور یک میز جمع شوند و مباحث را به بحث و گفتگو بگذارند. امیدواریم بعد از این کنفرانس شاهد اقدامات اجرایی در این زمینه باشیم.
اقبال شاکری نیز در همین زمینه گفت: در برخی از کشورها برای پروژه‌های متراژ بالا و یا پروژه‌های خاصی استفاده از فناوری بیم (BIM) اجباری شده است. قصد ما در وهله اول کمک به وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها برای اجباری کردن فناوری بیم (BIM) و یا ایجاد مکانیسم‌های تشویقی در این زمینه است.
وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی برای ساخت ساختمان‌های خودشان باید پیشقدم بشوند. پروژه‌های زیربنایی همه می‌توانند از این فناوری استفاده کنند. قصد کنفرانس این است در مرحله اول از طریق تدابیر تشویقی و در مرحله دوم بخشی از آن به صورت اجباری در کشور اجرایی شود.

"در برخی از کشورها برای پروژه‌های متراژ بالا و یا پروژه‌های خاصی استفاده از فناوری بیم (BIM) اجباری شده است. قصد ما در وهله اول کمک به وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها برای اجباری کردن فناوری بیم (BIM) و یا ایجاد مکانیسم‌های تشویقی در این زمینه است."

تحقق آرزوی شناسنامه فنی ساختمان

کارفرمایان بهترین گروه برای اجرایی کردن فناوری بیم (BIM)

عزیزی با اشاره به کمکی که فناوری بیم (BIM) به شناسنامه فنی ساختمان می‌کند گفت: در این فناوری تمام اطلاعات به‌صورت یکپارچه و منظم در خروجی قرار می‌گیرد. به راحتی می‌توان نقشه‌های مختلف را مانند همان چیزی که قرار است ساخته شود تحویل بگیریم. شناسنامه فنی ساختمان گرچه از نظر قانونی وجود دارد اما با استفاده از زیرساخت فعلی کاری بسیار پرهزینه و پرزحمتی است اما با استفاده از فناوری بیم (BIM) می‌توانیم امیدوار باشیم که آرزوی تحقق نیافته شناسنامه فنی ساختمان اجرایی شود.


ادامه مطلب...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.