بیمانا: فناوریهای نوین صنعت ساختوساز را در مقیاس جهانی با تحول روبرو کردهاند. مثلاً فناوری واقعیت افزوده با عینک هولولنز فرآورده جدید شرکت مایکروسافت است که ترکیبی از فضای واقعی و مجازی در اختیار کاربر قرار میدهد. به عقیده ساشا فرومیگ (Sacha Froemming) رئیس مرکز مدیریت نوآوری و پایداری شرکت آسانسوری توسنکراپ (Thyssenkrupp) با فناوری واقعیت افزوده علاوه به ایجاد تصاویر سهبعدی برای کاربران میتوان موجب صرفهجویی در زمان و افزایش بهرهوری صنعت آسانسور شد. این شرکت بهتازگی استفاده از عینکهای هولولنز را مورد آزمایش قرار داده است. در ادامه مصاحبه فرومینگ را با سایت الکترونیکی بیم پلاس میخوانید.
اگر بخواهم خیلی ساده بگویم، فناوری پشتیبانی از راه دور باعث بهبود فعالیتهای متخصصین فنی میشود. یعنی همان کسانی که در محل سایت کارگاهی قرار دارند و خدمات را ارائه میدهند و فناوری واقعیت افزوده راه دستبایی به نیازاست.دلیل دیگر به خاطر اتصال سیستم پیش بینی تعمیرونگهداری آسانسور ما، به نام مکس (Max) است. این سیستمها بهصورت روزانه حسگرهای آسانسور را به پلتفرم اینترنت اشیاء ساخته شرکت مایکروسافت به نام آزور (Azure) متصل میکند.
آنها موظف شدند روزانه آزمونهای میدانی انجام دهند. با فناوری واقعیت افزوده به وسیله عینک هولولنز تمام اطلاعات و موارد آماری که توسط مکس جمعآوری شده بود به تکنسیسنهای بخش خدمات انتقال داده میشد. این کار یک دید تفصیلی از آسانسور و موارد و مسائل ضروری آن را در اختیار تکنسینها قرار میداد. یکی از ویژگیهای کلیدی هولولنز پشتیبانی فنی از راه دور است و این ویژگی به متخصصین ما در محل کارگاه ساختمانی امکان دسترسی آزادانه به اطلاعات فنی و تخصصی را میداد.
تعویض مواردی که معمولاً حدود 4 ساعت طول میکشید با استفاده از این سیستم تنها در 30 دقیقه انجام شد. متخصصین فنی نیز با استفاده از این دستگاه میتوانند کارهای خود را کارآمدتر و ایمنتر انجام بدهند. انتظار ما این است که با فناوری واقعیت افزوده بهرهوری آسانسورها افزایشیافته و زمان کاری بیشتر و فواصل خدماتی کوتاهتر را برای مشتریان به ارمغان آورد.