بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

در مورد مدل اطلاعاتی پروژه (PIM) چه می‌دانیم؟

در مورد مدل اطلاعاتی پروژه (PIM) چه می‌دانیم؟

بیمانا: مدل اطلاعاتی پروژه (PIM) یکی از عناصر مهم در مدلسازی اطلاعات ساختمان است. این مدل در استاندارد PAS در بند مربوط به فاز اصلی ارائه پروژه‌های ساختمانی اینگونه تعریف شده است.
"مدلی است که در طی فاز طراحی و ساخت یک پروژه تکامل می‌یابد."

ایجاد مدل اطلاعاتی پروژه طی چرخه حیات پروژه

مدل اطلاعات پروژه به صورت تدریجی در سرتاسر چرخه حیات پروژه تکامل می‌یابد. این مدل در ابتدا یک مدل "طراحی-محور" است و سپس به مدل ساخت مجازی توسعه می‌یابد. این مدل ساخت مجازی به سازندگان انتقال یافته و آنان نیز آن مدل را پس از تکمیل به کارفرمایان تحویل می‌دهند.
مدل اطلاعاتی پروژه (PIM) در مراحل اولیه شامل تعدادی المان کلی است که از طریق علائم و دیاگرام‌های ساده حجمی نمایش داده می‌شوند. المان‌های شاخص و مهم‌تر پروژه، از مرحله ابتدایی با جزئیات بیشتری تهیه می‌شوند تا تصمیمات به شکل آگاهانه‌تری گرفته شود. البته با پیشرفت پروژه سطح جزئیات نیز افزایش یافته و همزمان اطلاعات غیرضروری نیز کنار گذاشته می‌شود.

نظارت بر تکامل مدل اطلاعاتی پروژه (PIM)

مدل اطلاعاتی پروژه (PIM) بر طبق برنامه کلی ارائه اطلاعات (MIDP) توسعه می‌یابد. اطلاعات و داده‌ها از طریق مجموعه تبادلات اطلاعاتی یا تبادل داده‌ها (data drops) به کارفرما ارائه می‌شود. در واقع فرآیند تبادل داده‌ها به‌مثابه توقفگاه‌هایی است که قبل از ادامه کار پروژه، مدیر اطلاعات بر آن‌ها نظارت می‌کند. این توقفگاه‌ها باید بر اساس الزامات اطلاعاتی کارفرما (EIR) و پروتکل‌های تکمیلی فناوری بیم مطابق با نظر کارفرما تعیین شوند. تبادلات اطلاعاتی و مراحل مختلف تحویل آن در اسنادی موسوم به حوزۀ خدمات شورای صنعت (CIC) تدوین می‌شوند.


ادامه مطلب...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.