بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

تأثیر و اهمیت BIM بر پروژه‌های عمرانی

از کارفرمایان و مالکین پروژه‌های عمرانی درخواست شد تا درمورد تأثیرات مثبت، منفی و یا عدم تأثیر BIM در پروژه‌هایشان قضاوتی کلی کنند. سپس از آن دسته کارفرمایانی که قضاوت مثبت و یا منفی داشتند (یعنی بیطرف نبودند) درخواست شد تا در مورد میزان تأثیر مثبت یا منفی بودن این فناوری از ۱ تا ۵ امتیاز بدهند. در ادامه نکات و خلاصه این پیمایش ارائه می‌شود.

ارزیابی مالکین و کارفرمایان

 

BIM (1)

۱. کارفرمایان/مالکینی که معتقد بر تأثیرات مثبت فناوری BIM هستند:

ارزیابی اغلب کارفرمایان از BIM مثبت بوده است؛ در آمریکا (۶۹%) و در بریتانیا (۸۰%). درصد رتبه‌بندی مثبت کارفرمایان در آمریکا با سطح بسیار بالای مشارکت (BIM (88% و آن دسته با بودجه‌های ساخت بسیار بالا (۷۸%) احتمالاً دلالت بر مزیت BIM در الزامات بیشتر و ارزش آن در پروژه‌های بزرگ دارد.
در بین گروهی که پاسخ مثبت داده اند، بیش از نیمی از مالکین در آمریکا بودند و همچنین در ۹ نفر از ۱۰ مالک بزرگ بریتانیایی (۹۱%) بطور اخص امتیازات مثبت دادند (۵/۴ از ۵) و رضایت کامل خود را ثبت نموده‌اند.

 

BIM (2)

۲. کارفرمایانی که معتقد به تأثیرات منفی فناوری BIM هستند:

گرچه برخی از کارفرمایان بریتانیایی نسبت به BIM رویکرد منفی داشته‌اند (۱۲%)، اما هیچیک از آنان رتبه خیلی کم (۵/۴ از ۵) را درنظر نگرفته‌اند. بنابراین رتبه‌بندی منفی در بریتانیا نسبتاً کم و ناچیز است.
نکته جالب توجه اینکه که اغلب (۸۰%) از کارفرمایان بریتانیایی که نظر منفی داشته‌اند متعلق به بخش دولتی هستند. این امر شاید بازتاب این احساس است که آنان به واسطه قوانین حکومتی و علیرغم تمایلات شخصی خود وادار به پذیرش BIM شده‌اند. در مقایسه با بریتانیا (۸%)، بازار آمریکا همچنان تعداد نسبتاً زیادی از کارفرمایان نظرات بیطرف (۲۹%) داشتند.
عجیب نیست بدانیم که این گروه از کارفرمایان که رویکرد منفی به BIM دارند آنهایی هستند که کمتر با آن سروکار داشته و همچنین بودجه‌های ساختمانی سالیانه کمتری دارند. هرچه این مالکین تجربه بیشتری از BIM بدست بیاورند می‌توان انتظار داشت که رویکردشان به سمت مثبت گرایش یابد.

نظرات کارفرمایان در خصوص بزرگترین مزیت‌های BIM

از کارفرمایان درخواست شد تا آنچه که به باور آنها بزرگترین مزیت BIM در سازمان‌شان به حساب می‌آید را شرح دهند. پاسخ‌های آنان با موضوعات اصلی طبقه‌بندی و با ترتیب رتبه‌بندی در جدول زیر نمایش داده شده است.

BIM (3)

کارفرمایان در بریتانیا

باوجود اینکه در بین کارفرمایان بریتانیا سه مزیت اول دارای امتیاز برابر هستند، اما بین بخش دولتی و خصوصی تفاوت وجود دارد.
• همکاری بهتر تیمی در بین مالکین بخش خصوصی بریتانیا اولین رتبه‌بندی را بدست آورد که این میزان دوبرابر بیشتر از دیگر رای‌ها در مورد مزایای BIM بود. که این نتیجه حاکی از مزایای بسیار مهم کنترل بودجه، دراین نوع فعالیت‌ها است.
• از طرف دیگر، مالکین بخش دولتی بریتانیا بشدت موافق مزیت «دقت بیشتر/ خطاهای کمتر/کیفیت بهتر و طراحی کارآمدتر/فرایند ساخت و استانداردسازی» هستند. این امر ممکن است بازتاب چالش‌های خاصی باشد که مالکین بخش دولتی بطور معمول در پروژه های پیش از BIM با آن مواجه بوده‌اند.

کارفرمایان ایالت متحده آمریکا

در میان کارفرمایان ایالت متحده آمریکا، کارفرمایان با بودجه‌های عظیم (۴۴%) تقریباً دوبرابر بیش از کارفرمایان با بودجه‌های پایین (۲۴%) هماهنگی بهتر تیم/ همکاری را انتخاب کرده‌اند. این تفاوت البته منطقی است، زیرا با افزایش ابعاد پروژه به چالش‌های آن نیز افزوده می‌شود بنابراین همکاری تیمی ضروری‌تر شده و این مزیت BIM بیشتر آشکار می‌شود.
بنابر دلایل مشابه، کارفرمایان ایالت متحده آمریکا که بیشتر در نوسازی فعالیت دارند (۳۴%) امتیاز بیشتری به مقوله «هماهنگی بهتر تیمی» اختصاص داده‌اند. زیرا مقوله هماهنگی در تیم‌هایی که به نوسازی مشغول‌اند، نسبت به آن دسته که اغلب پروژه‌های جدید را انجام می‌دهند(۱۹%) مشکل‌سازتر است.


ادامه مطلب...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.