بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

چه کسانی با استفاده از فناوری بیم (BIM) درآمد بیشتری کسب می‌کنند؟

chasing money

بیمانا: فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)، موجب بهره‌وری بیشتر در همه ابعاد صنعت ساختمان می‌شود. با استفاده از فناوری بیم (BIM)، صرفه‌جویی مالی، کاهش هزینه‏‌های نیروی انسانی و کاهش بار مالی پروژه هم برای سازنده و هم برای کارفرما به شکل مشخصی امکان‌پذیر می‏‌شود. از سوی دیگر حرکت به سمت مدلسازی سه‌بعدی، خود نیازمند سرمایه‌گذاری بوده اما سئوال اصلی آن است که با توجه به این سرمایه‌‏گذاری چگونه این فناوری می‌تواند هزینه‌های مصرفی پروژه را کاهش دهد؟
معمولاً نزد فعالان اقتصادی میزان سود با میزان بازگشت مالی محاسبه می‌شود. ساده‌ترین روش برای محاسبه ضریب بازگشت مالی رابطه زیر است: ROI=(G-C)/C
در این فرمول ROI بیانگر ضریب بازگشت سرمایه است. هزینه صرف شده با نماد C و درآمد حاصل از سرمایه با نماد G نشان داده شده است. اگر خارج قسمت این رابطه بزرگتر از 1 باشد به معنی سودآوری سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. ازآنجاکه هزینه‌های کار تنها محدود به مخارج و پرداخت‌های عادی و روزمره نمی‌شود، بنابراین محاسبه بازگشت مالی در پروژه‌های کار شده با استفاده از فناوری بیم (BIM) ساده نیست.
هزینه کار در هر پروژه برابر زمان و میزان کاری است که صرف تکمیل ساختمان می‌شود. بنابراین تنها راه کاهش مخارج و سودآوری در صنعت ساختمان آن است که یکی از این دو عامل و یا هر دوی این عوامل کاهش پیدا کنند. این همان کاری است که با استفاده از فناوری بیم (BIM) به شکلی مدون و سیستماتیک انجام می‌شود.
حال یکبار دیگر سئوال ابتدایی را به یاد می‌آوریم. با این وجود در فناوری بیم (BIM) چه گروهی سود بیشتری را کسب خواهند نمود؟ جالب است بدانید که این سئوال از دهه 80 میلادی ذهن بسیاری را درگیر خود کرده است. یعنی همان زمانی که میزهای نقشه‌کشی و ماشین‌های تحریر جای خود را به نرم‌افزارهای CAD و سیستم‌های پردازش کلمات داده بودند. همواره یک پاسخ ساده به این پرسش وجود دارد؛ همه سود خواهند برد، چون همه از مزیت صرفه‌جویی در هزینه‌‏ها سود خواهند برد.

معماران

استفاده از فناوری بیم (BIM) موجب کارآمدی بیشتر و دقت بالاتر در تمامی مراحل انجام کار می‌شود. اگر اشتباهی در مراحل انجام کار توسط معماران صورت پذیرد به سادگی قابل جبران بوده و می‌‏توان آن را اصلاح نمود. لازم به ذکر است در فرآیند انجام طراحی برخی از المان‌ها مانند درب‌ها، پنجره‌ها و موارد مشابه باید بارها با سعی و خطا طراحی کرد. در چنین مواردی فناوری بیم (BIM) امکان کپی و جای‌گذاری مکرر المان‌های طراحی شده را در موقعیت‌های لازم ایجاد کرده و زمینه بازتولید طراحی‌ها را در طرح نهایی امکان‌پذیر می‏‌سازد.

ادامه مطلب...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.