بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

هماهنگی برای پیاده‌سازی فناوری بیم (BIM)

به گزارش بیمانا در این جلسه هم‌فکری، قاسم قربانعلی‌زاده معاونت برنامه‌ریزی و مهندسی و دیگر اعضا و مدیران سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی حضور داشتند از توضیحات و پیشنهادات تعدادی از دست‌اندرکاران فناوری بیم (BIM) در کشور مطلع شدند.

مقررات ملی

سازمان، مجری اصلی پروژه‌های ملی کشور است

در ابتدای جلسه قاسم قربانعلی‌زاده، سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی را متولی ساخت پروژه‌های ملی کشور از جمله مصلای تهران، توسعه مجلس شورای اسلامی و بسیاری از بیمارستان‌های کشور معرفی کرد. در ادامه معاونت برنامه‌ریزی و مهندسی، سازمان متبوع خود را بی‌اطلاع را فناوری بیم (BIM) ندانست و عنوان کرد که در طول 40 سال فعالیت این سازمان نیروهای متخصص و مدیر در سطحی بسیار بالا مشغول به فعالیت بوده‌اند و با مباحث روز فناوری آشنایی دارند. از این رو «در جلسات همفکری بهتر است پیشنهادات به‌صورت عملی و اجرایی عنوان شود و از مباحث تئوریک اجتناب گردد.»
در ادامه حامد مانی‌فر با بیان اینکه سازمان مجری با موضوع فناوری بیم (BIM) بیگانه نیست، گفت: برگزاری چنین جلساتی برای این است که در نقطه آغاز کاربست و پیاده‌سازی فناوری بیم (BIM)، همه دست‌اندرکاران دستاوردهای خود را مرور کنند و به یک زبان مشترک برسند.
مدیرکل دفتر مقررات ملی افزود: با شناختی که از سازمان مجری دارم این سازمان درصدد است با ابزارهای نوین ساخت‌وساز از دریچه‌های جدیدی به پروژه‌های کشور نگاه کند. نمونه آن نیز توسعه مبحث HSE در سال 97 است. با برنامه‌ زمان‌بندی که در این زمینه وجود دارد همه دستگاه‌ها باید به موقع به این مبحث ورود پیدا کنند و اصول HSE را در سازمان‌های خود پیاده‌سازی کنند.
مانی‌فر با اشاره به جشنواره‌ HSE که در اسفندماه سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد گفت: در سال گذشته تنها 5 شرکت توانستند حداقل‌های HSE را برآورده سازند و ستاره تعالی را اخذ کنند. اطمینان داریم با برنامه‌ریزی که انجام دادیم در سال جدید دستگاه‌های بیشتری حداقل‌ها را برآورده سازند.
وی در خاتمه گفت: با وجود نیروهای متخصص سازمان و جدیتی که نسبت به فناوری بیم (BIM) وجود دارد به پیاده‌سازی آن در سازمان اطمینان داریم. فناوری بیم (BIM) یک بستر همکاری بین همه ارکان درگیر در یک پروژه است. از همین رو برای بهره‌مندی از آن همه ذینفعان باید به هم‌فکری و تعامل با یکدیگر برای پیاده‌سازی آن که امروز جزو ملزومات صنعت ساخت است همقدم شوند.

 ادامه مطلب...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.