بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

شبیه سازی اصوات ساختمان با واقعیت مجازی

بیمانا: شرکت کاندال (شرکت مشاوره چند دیسپلینی) این فناوری را، واقعیت اکوستیک مجازی (VAR) نام نهاده است، "مدلسازی محاسبات صوتی" با "واقعیت مجازی تصویری" در دوربین های اکولوس ریفت (Oculus Rift) تلفیق شده است. به این ترتیب کارفرمایان و اعضای تیم طراحی می‌توانند ضمن حرکت در مدل مجازی ساختمان اصوات موجود در فضا را نیز تجربه کنند.
ابزار واقعیت اکوستیک مجازی تلفیقی است از نرم‌افزار شرکت کاندال (Cundall)، دوربین واقعیت مجازی اکولوس ریف (Oculus Rift) و هدفون. بنابراین، کاربران نه تنها در داخل یک ساختمان مجازی به این سو و آن سو می روند و همه موارد را می بینند، بلکه بنابر موقعیت محلی که در آن قرار دارند، چگونگی صداهای آن فضا را نیز می‌شنوند و تجربه می‏‌کنند.
به گفته اندرو پارکین، کارشناس صوت‌شناسی شرکت «فضاها بنابر جایی که فرد در آن قرار گرفته، اصوات مختلفی دارند.». کاری که شرکت کاندال انجام داده است «ساخت سیستمی است که اصوات را به کارفرمایان به گونه ای مناسب ارائه می‌کند که به‏‌خوبی متوجه آن شوند.».
برای این کار نمایش عددی و زمان‌های پژواک صدا برای آنان ضروری است، اما این کار آنان را قادر می‌سازد تا متوجه شوند صدای یک فضا چگونه صدایی است.
وی افزود: «ما از انجام یک مجموعه از محاسبات عددی و صوتی خسته کننده، به دستاوردی پویا و یکپارچه بر مبنای فضا و محل قرارگیری افراد و قابل عرضه به کارفرمایان دست یافته‌‏ایم.»

 

اهمیت بررسی اصوات در ساختمان

شنیدن تغییرات صدا به هنگام حرکت در فضاهای مختلف در تصمیم‌گیری‌هایی نظیر انتخاب مصالح سطوح داخلی فضا‏های مختلف تأثیر می‌گذارد و معیارهای تصمیم‌گیری را از ارقام و اعداد به برداشت‌های تجربی تغییر می‌دهد. این سیستم احتمالاً بیشترین تأثیر را در طراحی پروژه‌های تجاری بزرگ و مدارس خواهد داشت.
به گفته پارکین: «ما به کارفرمایان تاکید می‌کنیم که این یک معرفی و نمایش است نه دقیقا آنچه در واقعیت اتفاق خواهد افتاد. این سیستم برای بررسی سه یا چهار صوت بکار رفته است و اینگونه کارفرمایان می‌توانند گزینه‌های مختلف را مقایسه نموده و بر سر هزینه‌های آن تصمیم‌گیری کنند.»
ادامه مطلب...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.