بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

چگونه در پروژه‌ها با مدلسازی اطلاعات ساختمان اختلافات و ادعاها مدیریت می‌شود؟

مدیریت اختلاف

مقدمه

بیمانا: تضاد و ادعا، از جمله مشکلات رایج است که پروژه ساخت‏‌وسازی با آن مواجه است. هرچقدر پروژه‌های ساختمانی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر شوند، میزان تضادها نیز افزایش می‌یابند. بنابراین شرکت‌های فعال در این زمینه، بایستی سالیانه میلیون‌ها دلار را صرف رفع چنین مناقشات و مشکلات مربوط به این تضادها و ادعاها نظیر روابط کاری، ارتباطات و دیگر مشکلات قراردادی کنند. مذاکره، راهکاری است که معمولاً مشارکت‌کنندگان مختلف در پروژه‌های ساختمانی برای مدیریت مناقشات کوچک و ساده از آن بهره می‌گیرند. اما به هرحال در اغلب موارد، اختلاف نظرهای پیچیده و بغرنج بدلیل دعاوی قضایی و مراحل طولانی قانونی باعث به تأخیر افتادن پروژه می‌شود. تضاد نتیجه‌ای اجتناب‌ناپذیر از فعالیت‌های سازمانی پروژه است، بنابراین رویارویی با مشکلاتی نظیر صرف هزینه و زمان بیشتر، ناکارآمدی فنی و پرداخت‌های معوقه موضوعی تعجب‌آور نیست و این موضوع مدیریت ادعا را ضروری کرده است. بدون برخورداری از نگرش مدیریتی شایسته، اغلب مشکلات به درازا کشیده شده و منجر به اختلافاتی اسفبار برای دست اندرکاران پروژه می‌شود.
از اولین روش‌های حل اختلاف مذاکره است و تا داوری‌های الزام‌آور به پیش می‌رود. مرحله مذاکره را می‌توان با عنوان مدیریت ادعا در زمانی انجام داد که هنوز مخالفت‌ها و اختلافات به صورت جدی شدت نیافته است و امکان حل و فصل مشکلات با مذاکرات وجود دارد. مذاکره روندی است که در آن بین طرفین درگیر با قصد حل و فصل مشکلات بحث و گفتگو شکل می‌گیرد. بیشتر اختلاف نظرها در پروژه نیز به همین روش رفع می‌شود از همین رو این روش از اهمیت زیادی برخوردار است. کلید موفقیت این روش تشریک مساعی بین طرف‌های بحث است و اگر این مذاکرات به خوبی پیش نرود باید با مصالحه و وساطت صورت بگیرد. در این میان افراد واسطه مهمترین نقش را در حل و فصل اختلافات ایفا می‌کنند، گرچه این واسطه‌ها قدرت اعمال نفوذ نداشته و تنها طرفین را راهنمایی و کمک کنند.
مرحله بعدی، اتخاذ تصمیمات قانونی لازم الاجرا نظیر قضاوت، داوری و دادرسی است. در مسائل مربوط به مشکلات پرداختی بین طرفین درگیر در ساخت‌وساز، داوری‎‌هایی طبق مفاد قرارداد ارجاع داده می‌شود. البته برای استفاده از بند داوری نیاز به متخصص بی‌طرف وجود دارد. تصمیم او لازم‌الاجرا بوده و طرفین باید با آن موافقت کنند. گفتنی است تمام این روند داوری محرمانه خواهد بود.

ادامه مطلب...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.