بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

۵ استادیوم برتر جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه از نگاه فناوری بیم (BIM)

بیمانا: کشور روسیه در سال‌های گذشته به مناسبت برگزاری جام‌جهانی ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده است. بر اساس برآوردها ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت و بازسازی ۱۲ استادیوم مورد استفاده در ۱۱ شهر روسیه در این رویداد بزرگ ورزشی تا کنون صرف شده است که ۶۵ بازی جام جهانی در این استادیوم‌ها برگزار خواهد شد. ۵ استادیوم برگزیده از آخر به اول بر اساس سایت انگلیسی بیم (The B1M) عبارتند از:

شماره ۵: استادیوم کرستوفسکی، سنت پترزبورگ

FIFA World Cup 5

این وزرشگاه ۵۶ هزار نفری در دومین شهر روسیه قراراست میزبان هر دو بازی نیمه‌نهایی جام‌جهانی و بازی رده‌بندی باشد. همچنین ۱۶ بازی‌ در مرحله گروهی از جمله بازی ایران و مراکش در این استادیوم برگزار شد. نمای این ورزشگاه همانند سفینه فضایی طراحی شده است.
استادیوم کرستوفسکی گران‌قیمت‌ترین وزرشگاهی است که تاکنون ساخته شده است و درواقع نمونه‌ای بزرگتر و بهتر از استادیوم تویوتا در ژاپن است. در جریان ساخت این استادیوم مسئولان ساخت با مشکلاتی بابت کمبود بودجه مواجه بودند. به هر روی ۱٫۷ میلیارد دلار این استادیوم را به گران‌ترین وزرشگاه دنیا نه تنها جام‌جهانی بدل کرده است.

شماره ۴: استادیوم المپیک فیشت، سوچی

FIFA World Cup 4

از شمال کشور به جنوب می‌رویم. جایی که وزرشگاه المپیک فیشت قرار گرفته است. این وزرشگاه در سال ۲۰۱۴ میلادی برای بازی‌های المپیک زمستانی در شهر سوچی ساخته شد. برای بهره‌برداری از آن در جام‌جهانی باید بازسازی‌هایی روی آن صورت می‌گرفت. به این ترتیب این استادیوم به دومین وزرشگاهی در تاریخ تبدیل می‌شود که هم میزبان المپیک بوده و هم بازی‌های جام‌جهانی در آن برگزار شده است. اولین وزرشگاه استادیوم المپیک تورین در ایتالیا است.
۷۷۹ میلیون دلار برای بازسازی و آماده‌سازی این استادیوم تخم مرغی شکل انجام پذیرفت تا تیم‌های جام‌جهانی در شهر سوچی و در کنار کوه‌های فیشت به مصاف بپردازند.

شماره ۳: استادیوم کاسموس آرنا؛ سامارا

FIFA World Cup 3

شاید از نگاه برخی از کارشناسان معماری، استادیوم کاسموس آرنا در شهر سامارا زیباترین وزرشگاه جام جهانی باشد. نکته جالب این ورزشگاه ۴۵ هزار نفره ارتفاع ۶۵٫۵ متری سقف گنبدی آن است. طراحی که تداعی کننده دهانه برخورد یک سیارک‌ است.
ادامه مطلب...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.