بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

بهره‌گیری از واقعیت مجازی در تمامی پروژه های شرکت

شرکت پیمانکاری BAM با بکارگیری از عینک‌های واقعیت مجازی VR در تمامی پروژه‌های خود در سراسر شرکت انگلستان، قصد دارد مزایای این فن‌آوری نوین را به ‌صورت آزمایشی، به نمایش بگذارد.

به گزارش بیمانا و به نقل از سایت BIM+ مدیر طراحی شرکت پیمانکاری BAM، آندرو پریک (AndrewPryke) در این رابطه اظهار کرد: «قصد داریم با به‌کارگیری تجهیزات واقعیت مجازی در تمام سطوح همه پروژه‌ها، گزینه‌های متفاوتی را پیش ‌روی ذینفعان پروژه بگذاریم.»

وی افزود: «امکان درک و پیمایشی که این ابزارها برای مشتریان، ساکنان بالقوه، مشاوران املاک و بازاریابان، فراهم می‌کند، با فضایی شبیه ساختمان ساخته ‌شده، برابری می کند و به آنها در اتخاذ تصمیمات هوشمندانه‌تر کمک می نماید.»

سال گذشته شرکت طراحی BAM مدل واقعیت مجازی کاملی از محوطه چهارراه کینگ را درست کرد که در آن کاربران قادر بودند تجربه‌ای واقعی از بناها و فضاهای عمومی را قبل از ساخت، داشته باشند. به این صورت که به افراد، نمایشگر مدل واقعیت مجازی همانند دستگاه Oculus Rift، داده می‌شد و کاربران به گشت‌وگذار در کارگاه ساخت پرداخته و به اطلاعات تکمیلی شامل اطلاعات ساختمان (که با علائم نشانگر کانونی روی مدل دسترسی مشخص شده بود) و حتی میزان مقاومت بنا، دسترسی می‌یافتند.

مدل واقعیت مجازی کامل‌تری از ساختمان موسوم به Coal drop Yard (به معنی خط مسیر انبار زغال‌سنگ) انجام گرفت. این ساختمان قرار است در سال ۲۰۱۸ افتتاح شود و سهامداران بالقوه قادر هستند همه سطوح و حتی موارد جزئی پروژه را قبل از مرحله ساخت و تکمیل و یا حتی در حال جاسازی و نصب، بررسی کنند.

مدل واقعیت مجازی به کاربران امکان امتحان طرح‌های دیگر نمای خارجی و داخلی را هم می‌دهد. کافی است کاربران با یک کلیک ساده آیتم‌ها را به هر طرف جابجا کنند و یا طراحی داخلی را با یک اشاره عوض نمایند.

پریک در این زمینه گفت: «بیش از ۶۰ قطعه سفارشی در داخل طاق قوسی شکل ساختمان، وجود دارد. مدل واقعیت مجازی نقش اساسی در تفهیم احساسی که ساکنان در ساختمان خواهند داشت، دارد. علاوه بر این مدل مذکور، نقش اساسی در تفهیم احساسی شکل و طراحی بیرونی آن را نیز خواهد داشت. همچنین علائم و راه‌های خروجی نیز در آن کاملاً تجربه می‌شود و اینها تجربیاتی هستند که انتقال آن در نقشه‌های دوبعدی و یا روی صفحه‌نمایش، بسیار دشوار خواهد بود.» وی ادامه داد: «واقعیت مجازی کمک می‌کند ساکنان تجربه‌ای واقعی از ساختمان داشته باشند که به آینده‌نگری آنها و کاهش ریسک‌ سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.»

این تصاویر توسط نرم‌افزار Revit مدل‌سازی شده و در مراحل‌ مختلف طراحی و ساخت این مدل‌ها تکمیل گردیده اند. برای تهیه واقعیت مجازی از پلاگین سه‌بعدیEnscape در نرم‌افزار رویت استفاده می‌شود و به‌این‌ترتیب تصاویر برای رندر واقعیت مجازی برای استفاده در دستگاه‌های Oculus Rift آماده می‏گردد.

به گفته پریک تجربه‌ای که واقعیت مجازی به‌واسطه‌ استفاده عینک‌های مخصوص به بیننده می‌دهند، نسبت به ابزارهای جایگزین واقعیت مجازی همچون اتاقک‌های مخصوص موسوم به “Caves” که مدل‌های سه‌بعدی روی صفحه بزرگ دیوار پخش می‏‌شود، از مزیت ‏هایی بصری ویژه ای، برخوردار هستند.

وی افزود: «زیبایی و سادگی استفاده از این عینک‌‏ها در این است که فرد می‌‏تواند هر پروژه‏ای را در همه جای دنیا تنها با داشتن یک لپ‏تاپ قدرتمند شخصی تجربه کند. شرکت آرجنت از ما پرسیده بود سیستم واقعیت مجازی چقدر برای آنها هزینه ایجاد خواهد کرد و ما پاسخ دادیم که هیچ! این سیستم آنقدر مقرون‌ به‌صرفه است که نیازی نیست ما از مشتریانمان برای آن هزینه‌‏ای دریافت کنیم.»

در جهت طراحی و ساخت بهتر، شرکت BAM برنامه‌ای جهت استفاده از واقعیت مجازی برای کمک به گروه طراحی دارد تا به‌وسیله‌ آن فواصل بین مدل‌ها بهتر تشخیص داده شود. از سوی دیگر این امکان نیز به وجود می آید تا کارکنان کارگاه، آموزش‌های ایمنی لازم را دریافت کنند و به ‌موازات آن به بهبود درک آنها از فضای ساختمان‌ها، کمک می‌نماید.

تهیه شده توسط:محمدمهدی لطیفی نمین

http://bit.ly/2GEHwPg

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.